neljapäev, 20. juuni 2013

History Of House Music: Techno

We continue our articles series about the beginnings of house music, in Estonian language. This time we take a look at he brother-sister relationship of house music and techno. 




Techno


Techno on elektroonilise muusika liik, mis on oma alguse saanud elektrost, industrialist, diskost, funk muusikast, ja sündipopist. Techno, kui muusikaline stiil, sai alguse Detroidist 1980-ndate alguses. Termin 'techno' sai alguse sellest, et Juan Atkins pakkus sellele uuele tantsumuusika liigile nimeks mõistet mida ta luges Alvin Toffleri ulmeraamatust 'The Third Wave' - 'techno rebels' (techno mässajad). Žanri nimi peegeldab ka muusika uudset ja tehnoloogilist olemust. Tänu oma ülesehitusele ja laiale populaarsusele 90-ndate alguses, muutus nimetus meedias kogu elektroonilise- ja tantsumuusika vastseks. Techno'le on omane minimaalne ülesehitus, kiired tempod, meloodiad mis on edasi kantud trummihelide ja löökriistade omavahelise mängleva viisiga, instrumentaalse poole moodustavad süntesaatorite sünteetilised kõlad ja heliefektid. Techno muusikat kirjeldab üldiselt oskuslik edasimõtlev loov produktsioon.

Techno ei ole välja kasvanud house muusikast – nendel kahel žanril on omavahel õe ja venna suhe. Mõjutused on neil kahel žanril enamasti samad – lihtsalt techno keskendus rohkem elektroonilistele helidele, house aga elavamate diskomuusika omadele.

Detroidi tulevastele techno produtsentidele avaldas palju mõju sealse linna raadiodiskor Charles 'The Electrifying Mojo' Johnson, kes mängis rikkaliku segu erinevat eklektilist muusikat, sealhulgas ka Giorgio Moroder'i, Kraftwerk'i, Tangerine Dream'i ja Parliament-Funkadelic helisid. Kraftwerk'i produktsioonid olid eriti hinnas – nende helid kõlasid Detroidi noortele muusikahuvilistele nii funkilt, et paljud arvasid Kraftwerk'i liikmeid mustanahalised olevat.


Detrodi linn ise oli samuti sealsetele alustavatele muusikutele inspiratsiooniks – üpris masendav olukord mis tuli majanduslangusest tuleneva hulga hiiglaslike tööstusettevõtete pankrotistumise läbi. Lagunenud, mahajäetud tehasehooned. Tööstuslik kummitus, urbanistlik õudusunenägu. Kõik need emotsioonid mis sellisest keskkonnast tulid edastati muusikasse.

Üheks esimesteks uutmoodi elektroonilise muusikaga eksperimenteerijaks oli Juan Atkins. Saanud inspiratsiooni Kraftwerki puhastest robotlikest helidest, ostis Atkins 1980. aastal enda esimese süntesaatori. Muusikainstrumentidega oli ta juba noorest saadik tuttav – ta mängis bassi kohalikes garaažibändides ja unistas muusikukarjäärist. Enda esimesi katsetusi mängis ta enda tuttavatele ja sõpradele, ning üsna pea leidis ta endale koostööpartneriks Rick Davis'e, kellel oli toatäis moodsat helitehnikat. Rick Davis oli teinud juba ühe plaaditäie avant garde elektroonilist muusikat - 'The Methane Sea' 1978. aastal (https://soundcloud.com/cassdetroit/methane-sea-prelude). Nende kahe mehe vahel tekkis kohe klapp ja otsustati alustada nüüdseks legendaarse projektiga mille nimeks sai Cybotron. Esimene lugu 'Alleys Of Your Mind' ilmus 1981. aastal ja sai Detroidis kohalikuks hitiks müües üle 10 000 seitsmetollise vinüüli koopiat. Kohalikud diskorid olevat kleepinud väikese plaadi suurtele kaheteistkümne tollistele vinüülplaatidele – loomulikult seepärast, et seda oleks parem klubides mängida. Tehniliselt kõlas see plaat nagu elektro ning oli sarnane Briti elektroonilise new wave bändi Ultravox loole 'Mr. X'. Selliste elektrooniliste helidega mis moodustasid hiljem elektro muusikažanri olid mitmed muusikud juba kasutusele võtnud, lihtsalt 'Alleys Of Your Mind' oli Detroidi linnas esimene ja Ameerikas tollal suhteliselt mittekuuldud. Sellest loost oleks võinud ka saada elektro esimene suur hitt, kuid paar kuud hiljem ilmus Kraftwerk'ilt pihta pandud melodiatega Afrika Bambaata 'Planet Rock' ja lihtsalt varjutas selle. Cybotronilt ilmus veel mitu singlit, nende seas küllaltki edukas 'Clear' ja album 'Enter' 1983 aastal enne kui see kollektiiv erimeelsuste tõttu lahku läks. Enne lahku minemist jõuti avaldada koos veel singel 'Techno City' 1984. aastal. 'Cybotron' nime kasutab edasi Rick Davis, Juan Atkins jätkas techno muusika vundamendi rajamist uue projektiga Model 500.

'Alleys Of Your Mind' kõrval tuli samal ajal välja veel üks Detroidi varane elektroonilise tantsumuusika lugu 'Sharevari' kollektiivi nimega A Number Of Names poolt. Nimi 'Sharevari' tuli populaarsest muusikaürituste seeriast 'Charivari'. Mõlemad plaadid avaldati ühel ajal nii väikese vahega, et siiamaani käib arutelu kumb lugu tehti valmis enne, või kumb lugu andis edasi tärkava techno tunnetust. Mõlemat lugu võrreldes saab koheselt aru, et 'Sharevari' on oma loomuses diskolugu, kuigi väga omanäoline ja võrreldes kõige muuga sel ajal – oma ajast tuhandeid valgusaastaid eespool.

Juan Atkinsi esimene lugu Model 500 nime all oli 'No UFO's' 1985. aastal ning see sai hitiks nii Detroidis kui ka Chicagos, kus sealne alustav house-muusika stseen arvas, et tegemist välismäise importplaadiga. Chicago popimas raadiosaates Hot Mix 5 sai see palju eetriaega, ning tänu sellele loole saadi aimu, et Detoidis on toimumas elektroonilise tantsumuusikaga midagi uut ja imelist. 

Juan koondas enda ümber muusikahuvilistest sõbrad ja aitas neil nende muusikalised ideed ellu viia, õpetades neile kuidas helitehnikaga ümber käia. Niimoodi tekkis 'Belleville'i kolmik' – Juan Atkins, Derrick May ja Kevin Saunderson (tegelikult võiks sinna lisada veel neljanda mehena Eddie 'Flashin' Fowlkes'i, aga tundub, et 'Belleville nelik' ei kõla nii hästi). Kõik need noored muusikahuvilistest mehed olid varustatud julgete ideedega ja alustasid Atkinsi kaasabil enda produktsioone realiseerima.

1986. aastal ilmusid Eddie Fowlkes'i 'Goodbye Kiss', Derrick May ja Atkinsi projekt X-Ray 'Let's Go' ja Kreem 'Triangle Of Love' Saundersoni poolt. Nendel techno plaatidel oli üks ühine joon – nad kõik olid house 'four on the floor' biidiga (üks-kaks-kolm-neli! Üks-kaks-kolm-neli!). Varast teknot ja house-muusikat on tihtipeale raske eristada – võiks lähtuda sellest, et techno kõlab rohkem futuristlikumalt, kuid alati ei ole see nii lihtne. Asja teeb segaseks veel see, et varajaseid techno ja house plaate mängiti alati koos, nii Detroidis kui Chicagos. Tollal ei mõeldud žanrite omavahelistest piiridest, vaid vaadati kõike kui ühtset tantsumuusika stseeni. Derrick May ja Kevin Saunderson olid väga vaimustuses tärkavast house stseenist Chicagos, kuid Juan Atkins hoidis sellest distantsi.

Derrick May otsis rohkem muusikalist iseseisvust ja alustas lugude tegemist üksi – ta oli küll kohati kogenematu, kuid selle kaalus ülesse see armastus mis tal selle muusika vastu oli (seetõttu ongi ta selle žanri suurim eestkõneleja) Niimoodi sündisidki techno klassikud nagu 'Strings Of Life' ja 'Nude Photo' Rhythm Is Rhythm nime all. Kes tähelepanelikult kuulab, avastab, et 'Strings Of Life'il ei ole taustaks bassimeloodiatki, kuid sellisel elaval lool ei ole seda ehk vajagi. Derrick May proovis Detroidis teha enda versiooni house-muusikast - tantsukamat kraami - ja üsna pea oli see peamine trend Detroidis.

Nii nagu house oli Suurbritannias kõrvu jäänud, oli see ka techno muusikaga. Suurbritannia promootorid võtsid Atkinsiga ühendust – tal oli maine kui selle uue Detroidi tantsumuusika liikumise juht ja 1988. aastal pandi kokku kogumik nimega 'Techno! The New Dance Sound Of Detroit'. See kogumik oli küll finantsiliselt läbikukkumine, kuid aitas üle ookeani defineerida terminit techno ja selle erinevust house-muusikast. Oli vaja vaid ühte rahvusvahelist hitti, mis aitanuks kinnistada techno ideed. Selleks looks sai 1988. aastal Kevin Saundersoni ja Paris Grey projekti lugu nimega 'Big Fun' ning see lugu viis techno Detroidist välja massidesse. Acid house stseen Suurbritannias võttis teknohelid avasüli vastu kus see sellega segunes ja peagi ilmusid uued plaadid, mis kõlasid kiiremalt, intensiivsemalt ja valjumalt. Suurbritannia acid house stseenist liikus techno raskuskese Saksamaale, kus see püsib tugev siiamaani.

- Varajane Detroit techno:

Cybotron – Alleys Of Your Mind (1981)
Cybotron – Cosmic Raindance (1981)
A Number Of Names – Sharevari (1981)
Cybotron – Cosmic Cars (1982)
Cybotron – Clear (1983)
Cybotron – Techno City (1984)
Model 500 – No UFO's (1985)
Model 500 – Night Drive (1985)
Model 500 – Play It Cool (1986)
Eddie 'Flashin' Fowlkes – Goodbye Kiss (1986)
X-Ray – Let's Go (1986)
Kreem – Triangle Of Love (1986)
Rhythm Is Rhythm – Nude Photo (1987)
Rhythm Is Rhythm – Strings Of Life (1987)
Suburban Knight – The Groove (1987)
Reese & Santonio – The Sound (1987)
Inner City – Big Fun (1988)
Blake Baxter – Body Work (1987)
Blake Baxter – Forever And A Day (1988)
Shakir – Sequence 10 (1988)
Psyche – Elements (1989)
Ron Trent – Altered States (1990)
Underground Resistance – The Theory (1991)

Järgmine kord - house vallutab maailma!


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar