neljapäev, 20. juuni 2013

History Of House Music: Acid House

We continue our article series about the beginnings of house music, in Estonian language. This time we take a deeper look at probably one of the most important house tracks ever - 'Acid Tracks' by Phuture and the birth of acid house.


Phuture 'Acid Tracks' ja Acid House


Milline house lugu on kõigi aegade parim? Sellele küsimusele on raske vastata, sest sellisele subjektiivsele küsimusele vastaksid kõik house-muusika armastajad erinevalt. Kuid kui küsida, et milline house lugu on kõige olulisema tähtsusega sellele žanrile, võiks üheks vastuseks olla kindlasti 'Acid Tracks' kollektiivi nimega Phuture poolt. Läbi house-muusika ajaloo on olnud vähe selliseid lugusid mis on pannud aluse tervele muusikalisele liikumise suunale. Kui me aga maailmat kui välku tabanud acid house liikumise kultuuri alustalasid otsime, leiame jälgi ajades esimeseks nurgakiviks just house loo nimega 'Acid Tracks'.

Algupärane versioon, enne kui see vinüüli jaoks ümber tehti

'Acid Tracks' oli kõige esimene acid house lugu. Acid house-muusikale on omased minimaalse kõlaga produktsioon ja repetiivsed, kuid pidevat väikeste muutustega meloodiad mis tehtud Roland TB-303 süntesaatoriga. Olgu öeldud, et see süntesaator oli mõeldud kodus kitarrimängu harjutavatele muusikutele bassihelide jäljendamiseks ja saateks. Selleks ülesandeks oli see süntesaator suht mõttetu, sest tema metalne sünteetiline kõla ei olnud lihtsalt loomulik. 'Acid Tracks' ei olnud muidugi esimene produktsioon kus seda süntesaatorit kasutati – kõige parem näide selle varasest kasutusest oleks 1982. aastal ilmunud Charanjit Singh'i 'Synthesizing: Ten Ragas To A Disco Beat'. Seda plaati on kutsutud ka proto-acid muusikaks, kuigi tegelikult oli selle autoril mõtteis lihtalt disko mis segatud kokku india rahvusmuusika meloodiatega.

'Acid Tracks' sai alguse 1985. aastal, kui kolm muusikahuvilistest sõpra DJ Pierre, Herbert Jackson ja Earl 'Spanky' Smith ostsid endale trummimasinale lisaks TB-303 süntesaatori. TR-808 trummimasinaga olid nad juba tuttavad, sellega tegi Earl 'Spanky' Smith rütmilugusid mida DJ Pierre enda DJ töös edukalt ära kasutas. TB-303 oli aga uus mänguasi, mida nad veel kasutada ei osanud. Kui see masin vooluvõrku ühendati, oli sellel juba meloodiad sees – need olid küll suvalised noodid, kuid tegemist oli siiski arusaadavate meloodiatega. TB-303 süntesaator genereeris uusi suvalisi meloodiaid kui seda vooluvõrgust sisse ja välja ühendati. Noored muusikahuvilised valisid välja kõige paremini kõlava meloodia ja otsustasid selle terviklikuks looks ümber teha. See sündis tänu olemasoleva meloodia nootide moonutamise – helid kõlasid paremini kõrgetel sagedustel kui madalatel. Pika jämmimise läbi saadi tulemuseks kassettile lindistatud demo. See oli küll toores ja viimistlemata, aga nende enda oma ja uus – midagi taolist ei olnud keegi ennem kuulnud.

Demo viidi neil päevil Chicago kõige kuumema klubi Music Box diskorile, kelleks oli Ron Hardy. Tollal oli Ron Hardy tuntud selle poolest, et ta otsis enda klubiöödesse uut julget elektroonilist tantsumuusikat, midagi mis paneks inimesed ennast liigutama. 'Acid Tracks' meeldis talle. Esimene öö kui ta lasi klubis sellel lool kõlada, mängis ta seda kokku neli korda. DJ Pierre on meenutanud, kuidas esimesel korral lahkusid kõik tantsupõrandalt minema, ning oma peast kinni haarates mõtles ta, et nüüd on kõik sellega läbi. Kuid Ron Hardy uskus sellese loosse ja mängis seda veel kaks korda – iga korraga tuli tantsupõrandale rohkem inimesi. Kui lool lasti kõlada neljandat korda, käitus terve klubi nagu oleks neil mõistus peast minema lennanud – kõik tantsisid futuristlike acid gruuvide järgi kui segased. Tõenäoliselt oli asjas süüdi ka klubis levinud narkootikumid mis selleks ajaks inimestele pähe löönud olid.

'Acid Tracks' sai küll Ron Hardy klubiööde tunnuslooks, kuid seda ei olnud veel ametlikult avaldatud. Enda abikäe pakkus Marshall Jefferson, kes esimese asjana soovitas loo tempot alandada – muidu ei oleks seda väljapool Chicagot keegi lihtsalt mänginud. Marshall Jefferson veenis Trax plaadifirma bossi Larry Shermani seda lugu vinüülile pressida. Üllatuslikul kombel pidas rokkmuusika austaja Sherman 'Acid Tracks'i heaks looks – see meenutas talle acid rokkmuusikat 70-ndatest. Kui 1987. aastal 'Acid Tracks' vinüüli kujul välja tuli oli uus acid-house juba Chicago klubimaastiku vallutanud. See kõik aga viis selle uue heli üleekspluateerimisele mis tõi endaga kaasa ühe esimese house-muusika krahhi millest lõplikult Chicagos saadi üle alles 90-ndate aastate alguses kui tuli uus laine innovatiivseid noori produtsente nagu Cajmere, Derrick L. Carter, DJ Sneak, Gene Farris, Gemini, Paul Johnson, Glenn Underground ja Johnny Fiasco paljude teiste seas.

Tyree Cooper andis teada 1987 ja 1988. aastal oma lugudega 'Acid Over' ja 'Acid Crash' et acid house on Chicagos eilne minevik, ning aeg on ette võtta uuemaid suundi kuid keegi ei võinud ette näha, et need samad plaadid olid saanud Suurbritannias ja Belgias kõige kuumemaks kaubaks trenditeadlike muusikahuviliste seas.

- Varajane acid house: 

Sleazy D – I've Lost Control (1986)
Mr. Fingers – Washing Machine (1986)
Phuture – Acid Trax (1987)
Phuture – Acid Jacks (1987)
Tyree - Acid Over (1987)
Royal House – Can You Party (1987)
Armando – Land Of Confusion (1987)
Pierre's Pfantasy Club – Fantasy Girl (1987)
Fast Eddie – Acid Thunder (1988)
Tyree – Night Of Acid (1988)
D-Mob – We Call It Acieed (1988)
DJ Pierre – Box Energy (1988)
Adonis – The Poke (1988)
The Sweat Boys - Do You Want To Perculate? (1988)
Maurice – This Is Acid (1988)
Mr. Fingers – Acid Attack (1988)
Tyree – Acid Crash (1988)
Bam Bam – Where's Your Child (1988)
MTS & ;RDTH - A Whiteboy A Mexican & An Engineer (1990)
Roy Davis Jr. - Acid Bass (1995)


Järgmine kord - techno!

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar