neljapäev, 20. juuni 2013

History Of House Music: Hi-NRG & Italo Disco

We continue the article series of the history and roots of house music, in Estonian language. We've looked at beginnings of electronic dance music and disco, now we go further and see how hi-NRG and italo disco shaped the future genre to come. There's plenty of information in English in the internet by the way. The essence of hi-NRG is discussed in a lengthy way in 'Last Night A DJ Saved My Life'.

Hi-NRG & Italo Disko


Kui veel 1979. aasta juulis olid ameerika edetabelites diskolood, siis sama aasta septembris ei olnud seal enam neist ühtegi. Rokkmuusika tuli tagasi ja meedias kõlas toon, et diskoga on kõik läbi – see on surnud, maha maetud. Kõige viimane diskohitt mis ronis edetabelite tippu oli 1980. aastal avaldatud Lipps Inc. 'Funkytown' mis erines enda eelkäijatest seetõttu, et see ei kõlanud nagu traditsioonilised diskohitid, mis olid sisse mängitud bändide ja stuudiomuusikute poolt. 'Funkytown' sünteetilise sündipopi kõla oli saavutatud elektrooniliste muusikainstrumentidega - süntesaatorite ja trummimasinatega - vahenditega mis olid järjest rohkem produtsentidele meelt mööda, sest need võimaldasid matkida traditsioonilisi muusikainstrumente. Stuudioprodutsentidel oli võimalik kogu lugu valmis teha üksi, ilma et oleks tekkinud vajadus kutsuda stuudiosse bände ja stuudiomuusikuid (ja raha pidi ka vähem jagama).


Jah, inimesed tõesti riietusid ja tantsisid tollal niimoodi

Esimeseks diskolooks mille taustalugu oli tehtud kasutades ainult elektroonilisi muusikainstrumente oli Donna Summeri 1977. aasta hitt 'I Feel Love'. Muusika autoriks oli andekas helilooja ja produtsent Giorgio Moroder. Kuigi elektrooniline muusika oli juba ringlenud aastakümneid, oli see lugu tõeline teerajaja tantsumuusika valdkonnas – David Bowiel ja Brian Enol olevat näiteks klapp täitsa lahti olnud seda kuulates kui nad 'Berliini Triloogia' kallal töötasid.


One day in Berlin ... Eno came running in and said, "I have heard the sound of the future." ... he puts on "I Feel Love," by Donna Summer ... He said, "This is it, look no further. This single is going to change the sound of club music for the next fifteen years." Which was more or less right - David Bowie

Selleks ajaks kui disko oli edetabelitest taandunud tagasi klubidesse, oli see muutunud palju rohkem elektrooniliseks. Uuem diskomuusika oli produtseeritud valdavalt elektrooniliste muusikainstrumentidega. Meloodiad olid tehtud süntesaatoritega, millega oli võimalik asendada keel, klahv-, või puhkpille ning trummide asemel tulid kasutusele trummimasinad. Elekrooniliste muusikainstrumentide eriline kõla mõjus kohati ulmeliselt ning produtsente piiras uute helide loomisel vaid nende endi kujutlemisvõime.

My name is Giovanni Giorgio, but everybody calls me Giorgio - Daft Punk 'Giorgio By Moroder'

Seda uut eristamatu kõlaga diskomuusikat hakati nimetama Hi-NRG muusikaks selle energilisuse tõttu. Selle diskomuusika alažanri vaieldamatult suurimaks eeskujuks oli ameerika produtsent Patrick Cowley, kelle hitid 'Menergy', 'Megatron Man' ja tema produtseeritud lugu Sylvesterile 'Do Ya Wanna Funk' on saanud tänapäeval selle žanri parimateks näideteks.

See uus elektrooniline diskomuusika oli suureks eeskujuks Itaalia diskoprodutsentidele, kes seda uut heli matkides panid aluse enda oma erilisele tantsumuusikale. See Itaalia enda versioon diskomuusikast oli nii ainulaadse kõlaga, et teenis endale eesliite 'italo' ning tänpäeval räägitakse italo diskost kui eraldi alažanrist. Italo disko suurimaks saavutuseks oli see, kui palju see distinktiivne diskomuusika mõjutas tulevasi tantsumuusika žanre nagu näiteks house ja techno, aga kindlasti oli sellel ka oma mõju samal ajal ilma teinud sündipopi muusikale. Üheks mõjukamaks italo disko muusikagrupiks oli Klein + M.B.O. kelle 1982. aasta hittlugu 'Dirty Talk' oli suureks eeskujuks varajasele Chicago house-muusikale.

- Hi-NRG klassikud:


Lime – Your Love (1980)

Studio 54 mänedžeri Steve Rubell'i (ta oli olnud eelmine klubi resident DJ) ja diskori Kenny Carpenteri vahel olevat olnud nii suur hõõrdumine, et kui Rubell olevat koos Andy Warholi ja Bianca Jaggeriga läinud küsima soovilooks varast Hi-NRG hitti 'Your Love' ütles Carpenter, et tal ei ole seda. Tegelikult tal oli see olemas, kuid talle lihtsalt ei meeldinud see lugu. Kättemaksuks kutsus Rubell järgmiseks nädalaks bändi laivi tegema ja olevat kogu esinemise aja vaadanud Carpenteri poole pilguga 'mina olen siin boss'

Patrick Cowley - Menergy (1981)

Kui Hi-NRG žanril oleks oma hümn, siis oleks see just see lugu

Patrick Cowley – Megatron Man (1981)

Veel üks hitt Hi-NRG esiisalt

Sylvester – Do You Wanna Funk (1982)

Ülemaailmne tantsuhitt, Sylvesteri ja produtsent Patrick Cowley tuntuim töö. Patrick Cowley oli loo produtseerimise ajal raskelt haige – ta oli suremas AIDS haigusesse, mis oli tollal veel uus ja tundmatu haigus. Cowley olevat vedanud ennast stuudiosse, et Sylvesteri album lõpetada. Sylvester langes AIDS haiguse kätte ja suri selle läbi kuus aastat hiljem 1988. aastal

Divine – Shoot Your Shot (1982)

Drag Queen, näitleja, laulja - Harris Glenn Milstead oli ikka nii kummaline kultustegelane, et tõenäoliselt kedagi sarnast ei kõnni lavalaudadel enam mitte kunagi. Profiilika diskomuusika produtsendi Bobby Orlando poolt produtseeritud lugudega nautis Divine 80-ndate keskel ja alguses ülemaailmset menu

Amanda Lear – Love Your Body (1983)

Eksmodell kes oli ringi sebinud teiste seas mõnda aega Salvador Dali ja David Bowie'ga (no ta oli omal ajal ikka ehtne tulehark), oli pettunud moemaailmaga ja pöördus 1974. aastast laulmise poole. Vastuolulise tegelasena lasi ta välja kuulujutud, et ta sündis mehena ja on transseksuaal. Muusikakarjäär osutus küllaltki edukaks ja temast sai terve Euroopa diskokuninganna

Shannon – Let The Music Play (1983)

See lugu jõudis esimesele kohale nii USA tantsu-, kui ka singlite edetabelis, ühtlasi esimest korda märkides tantsumusika tagasitulekut popmuusika vallas pärast disko langust

Evelyn Thomas – High Energy (1984)

Hi-NRG kui žanri tunnusmeloodia. Väga populaarne klubides ja edetabelites. Chicago diskorid mängisid seda plaati kiirematel tempodel varaste house-plaatidega koos 

Dead Or Alive – You Spin Me Round (Like a Record) (1984)

Kes seda lugu ei ole kordagi elus kuulnud, ei ole vist ühelgi korralikul tantsupeol käinud, sest tegu on vaieldmatult läbi aegade ühe tuntuima tantsulooga

Animotion – Obsession (1985)

Algselt ilmus see lugu Holly Knight ja Michael Des Barres sulest, kuid seda ei pannud keegi tähelegi. Animotion laulis selle aga 80-ndate meeldejäävamaks tantsulooks (ühtlasi ka nende ainus hitt)


- Italo disko parimad palad:


Kõik need järgnevad lood olid palavalt armastatud Chicago ja ka Detroit klubides, paljud neist on leidnud tee house-muusika ajalukku selle läbi, et neid on kaverdatud, remiksitud ja sämpeldatud. Need lood olid Chicago house-muusikale inspiratsiooniks. Righeira 'Vamos A La Playa' (http://www.youtube.com/watch?v=qCVQpcY1au4 ) oli küll eriti populaarne ülemaailmselt ja sobib heaks näiteks italo disko kommertsiaalsemast poolelt aga Chicago klubid jättis see täiesti külmaks. Eestlastele mällu söövitatud Peeter Oja poolt sketšisaates 'Kitsas King'

Peeter Oja eesti sketšivaramu kullafondis

Klein + MBO – Dirty Talk (1982)
Electra – Feels Good (1982)
Trilogy – Not Love (1982)
Kasso – Walkman (1982)
Doctor's Cat – Feel The Drive (1983)
Doctor's Cat – Watch Out (1983)
Klein + MBO – Wonderful (1983)
Ris – Love-N-Music (1983)
Klein + MBO – The MBO Theme (1983)
Fun Fun – Happy Station (1983)
Alexander Robotnick - Problèmes D'Amour (1983)
Gaznevada – I.C. Love Affair (1983)
Koto – Japanese War Game (1983)
My Mine – Hypnotic Tango (1983)
Larabell – I Can't Stop (1985)
Plastic Mode – Baja Imperial (1985)

Järgmine kord - house-muusika algushetked!


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar