reede, 21. juuni 2013

History Of House Music: House Goes Worldwide

We continue our article series about house music and it's roots. The article is in Estonian language. The reason for this is just that there is no Estonian language information about this amazing genre, but in english the web offers plenty of material. This time we take a look how house music conquered the world.

House Vallutab Maailma


Enne kui acid jõudis Suurbritanniasse, oldi sealmaal juba house-muusika helidega tuttavad – 1986. aastal saavutas Farley Jackmaster Funk 'Love Can't Turn Around' enimmüüdud singlite edetabelis kümnenda koha. 1987. aastal ronis Steve 'Silk' Hurley 'Jack Your Body' sama tabeli esikohale. Elektroonilisel klubimuusikal oli aga raske kanda kinnitada võrdlemisi konservatiivses riigis, kus seda muusikalist nähtust võeti vastu pigem vaenulikult. Muusika miksimine klubides oli alles uus nähtus ja levinud oli DJ suhtlemine publikuga läbi rääkimise ja lugude tutuvustamisega – nagu see oli kombeks raadios. Kui Greg Wilson 1983. aastal demonstreeris DJ miksimistehnikaid televisioonis, küsis saatejuht Jools Holland temalt, et kas selline muusikaga manipuleerimine ei või lugude autoreid vihale ajada? Tõenäoliselt võis küll


Klubides 70-ndate lõpul populaarseks osutunud jazz-funk, rare groove ja northern soul klubistseenid olid nii vankumatud ja lojaalse järgijaskonnaga, et sellised uued elektroonilise kõlaga muusikasuunad nagu electro, hip hop ja house vilistati välja. Diskorid kes neid uusi helisid mängisid võisid riskida ohuga saada keretäis peksa. Ometi tegid noored diskorid nagu Greg Wilson, Pete Tong, Jazzy M, Mike Pickering, vennad Noel ja Maurice Watson täpselt seda.

House-muusikale leidus piisavalt pühendunud kuulajaid ning house kogumikud nagu Jack Trax ja The House Sound Of Chicago müüsid Suurbritannias hästi. Chicago suuruselt teise house-muusika plaadifirma DJ International boss Rocky Jones nägi Suurbritannia vallutamises head raha teenimise võimalust ning korraldas Chicago artistidele nagu Frankie Knuckles, Marshall Jefferson, Larry Heard ja Adonis tuuri mööda sealseid klubisid.

House-muusikale oli vaja enda klubi ning Londonis sai selleks 1987. aastal avatud Shoom. Klubi rajajaks oli Danny Rampling, kes sai selleks innustust samal aastal varem Ibiza klubi Amnesiat külastades kus selle resident DJ Alfredo mängis uut imporditud house-muusikat teiste muusikastiilide seas. Olles esmakordselt proovinud ecstasyt ja nähes selle narkootikumi mõju koos muusikaga, oli Rampling veendunud, et see pidi olema klubimuusika tulevik. Klubis Shoom kasvas välja Suurbritannia acid house stseen - see oli esimene klubi mida külastasid regulaarselt Chicago tuntud diskorid ja artistid. See oli klubi kus reivikultuur sai enda alguse.

House-muusika oli leidnud enda tee klubidesse, ning eriti populaarseks muutus see üheks kõigi aegade parimaks klubiks nimetatud Haciendas. Sellest klubist rääkides kasutavad need kes seda külastasid ainult ülivõrdeid – kõige parem, kõige suurem, kõige imelisem. See Manchesteris asuv klubi sai samas linnas tekkinud elektroonilise muusika ja rokkmuusika stseeni mida nimetati 'madchesteriks' keskuseks. Tuntumad nimed kelle elu keerles ümber selle klubi olid New Order, Happy Mondays, The Stone Roses, The Charlatans ja 808 State.

Üle inglismaa tekkisid suured nii korras pabervärgiga kui ka illegaalsed reivid. Reivid olid eelistatud oma vabama õhkonna poolest – klubid olid oma riietumiskoodeksitega ja inimeste uksel valimisega vahest suht ahistavad. Suurbritannias üha enam populaarsust koguv elektroonilise tantsumuusika stseen eesotsas acid house muusikaga on tagasi vaadates saanud nime 'teine armastuse suvi' - seda võrreldi 1967. aastal San Franciscos toimunud hipikommuunide ürituste plahvatusega mida kutsuti 'armastuse suveks'.

Suurbritannias toimuv levis ka mujale – näiteks Belgias oli tekkinud sarnane stseen millest kasvas välja omapärase ainulaadse kõlaga New Beat muusikaline liikumine. Artistide läbi nagu seda olid LA Style, Lord Of Acid, Praga Khan, Snap ja Technotronic tekkisid nüüdseks populaarsed kommertsliku maiguga tantsumuusika žanrid nagu euro house ja euro disco mida võiks ühise nimega kutsuda eurodance-iks.

Loo pealkiri viitas sellele, et James Brown'i sämplimine on muutunud liiga tavaliseks

Järgmine kord - Eesti klubikultuur ja elektroonilise tantsumuusika algus!

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar