reede, 21. juuni 2013

History Of House Music: The 1990s

We continue our series of articles about the beginnings and developements of house music. The articles are in Estonian language - there is plenty of information in English, but very little in Estonian. This time, we look at the 90s - a very exciting decade for house music.

90-ndate Arengusuunad


Elektroonilisele tantsumusikale on omased teatud tunnused ja reeglid, kuid seda muusikat ei saa teha kindla valemi järgi. House-muusikale ja teistele elektroonilise tantsumuusika stiilidele on omane, et need on kogu aeg pidevas muutumises. Kõige rohkem mõjutab seda muusikat see, kui see liigub uute keskkonda ja võtab sealt seda keskkonda kirjeldavad iseloomujooned endasse. Niimoodi kohandub muusika uue keskonna oludesse. Näiteks Chicagos oli house-muusikal enda kõla, see oli algupärane, kuid ta otsis alati uusi viise edasi areneda. Kuid Detroidis ei kõlanud sealne uus techno niimoodi nagu Chicagos, kuigi see jagas sellega palju ühiseid jooni. Suurbritannia esimene house plaat 'Carino' T-Coy poolt (http://www.youtube.com/watch?v=97vO3qvuQqc) ei kõlanud nii nagu house Chicagos või techno Detroidis, tal oli enda omapärane heli mis kirjeldas seda kuidas sealsed kohalikud uut house muusikat tõlgendasid. Just see oli ka põhjuseks miks house-muusikale tekkis nii palju variatsioone ja uusi alažanre kui see Chicagost välja murdis.


Kui võrrelda algupäraseid acid helisid selle sünnilinnast Chicagost Suurbritanniast ja mujalt euroopast tulnud lugudega, on erinevused koheselt äratuntavad. Euroopast tulnud acid helid olid palju kiiremad, meloodilisemad, eksperimenteerivad, ning tundus, et iga uue plaadiga oli see žanr järjest rohkem muutumas.

Üheks esimeseks vormiks milleks muutus acid house euroopas oli trance muusika. Laenates elemente ambient muusikast ja sidudes need acid house tempodega, tundub trance paljudele pehmem kui seda on enamus teisi elektroonilist tantsumuusikat. Trance kasvas välja acid house muusikast Saksamaal, kus sellele tundus olevat sobiv kasvupind. Esimeseks trance looks pretendeerivad Jam & Spoon 'Stella'  – vaieldamatult üks kõigi kaunima kõlaga tantsumuusika teos läbi aegade (http://www.youtube.com/watch?v=vZpkhpfecwg); Dance 2 Trance 'We Came In Peace' (http://www.youtube.com/watch?v=qc9391UXPO8) ja Jam & Spooni remiks Age Of Love samanimelisele loole (http://www.youtube.com/watch?v=MT9pH9C7Oew). Raske on määratleda milline oli kõige esimene trance muusika lugu, kuid selge on see, et see žanr kasvas kiiresti ja on tänapäeval üks suurima kuulajaskonnaga elektroonilise tantsumuusika liike.

Inimesed on selle loo järgi enda lastele nimeks 'Stella' pannud!

Reivikultuuris leidis olulise koha ambient muusika. Ambient muusika oli täiuslik saundträkk lõõgastumiseks pärast kõva pidu. Ambienti arendas seitsmekümnendatel välja Brian Eno. Ambient on 1970. aastatel Euroopas sündinud muusikastiil, mis on tihedalt seotud New Age'i muusikaga. See keskendub põhiosas helide kõlamängudele loomaks atmosfäärilist taustaheli. Ambienti on mõjutanud 20. sajandi klassikaline muusika, elektrooniline muusika, minimalistlik muusika, krautrokk, musique concrete ja kosmiline rokk. Kui uutmoodi acid house populaarseks sai, katsetati ambienti mõnedes klubides eraldi chill-out ruumides – tulemuseks oli ambient muusika taasleidmine laiemale avalikkusele. Selle liikumise eesotsa sai kollektiiv The Orb. 20 minutiline eepiline teos 'A Huge Ever Growing Pulsating Brain That Rules From The Centre Of The Ultraworld' tekkis helide kollaažist mis lindistati John Peeli raadiosaate jaoks. 



Samast sessioonist sai The Orb liige Bill Cauty inspiratsiooni luua enda bändile KLF ambient album 'Chill Out' (http://www.youtube.com/watch?v=C5TUEv1wf-c). See plaat oli terviklik teos mis enda muusikaga tekitas kujutelma väljasõidust Texasest mööda Mehhiko lahte Louisiana poole. Ambient helidega eksperimenteerisid ka artistid nagu Aphex Twin, 808 State, Boards Of Canada, Juno Reactor, Global Communication ja paljud teised. Kõige tuntumateks ambienti ja acid house kokkusaamiseks võiks olla The Orb lugu 'Fluffy Little Clouds' või 808 State 'Pacific'.


What were the skies like when you were young?


Kui acid house muusikas hakkasid kõlama kiirendatud breakbeat rütmid tugevate trummilöökide taustal, võttis see peagi uue suuna jungle muusika läbi. See drum 'n' bass eelkäijaks olev alažanr osutus teatud ringkondades eelistatumaks kui seda oli tollal kommertsiaalsema suuna hardcore techno näol võtnud acid house. Jungle helid olid drum 'n' bass varaseks prototüübiks ning üsna pea kasvas jungle pea täielikult drum 'n' bass'iks üle. Stiili iseloomustab kiire tempo, trummid (tavaliselt 160 – 180 lööki minutis) koos raske, vahel ka keeruka bassikäiguga. Jungle ja drum 'n' bass muusika olid Eestis 90-ndate keskpaigas näiteks kohati populaarsemad kui house, trance ja techno. See ei ole sugugi üllatav, sest see žanr pakub nii palju erinevaid rikkalike helielamusi - võtame näiteks downtempo poole küündiva Ballistic Brothers'i loo 'I'll Fly Away' ja Goldie 'Timeless' albumi või karme breikbiite, sügavaid bassitrumme ja sämpleid hakkiv Metalheadzi 'Terminator' ja 4 Hero 'Journey From The Light'.


House ja techno rütmidest kasvas välja selle karmim versioon acid house'i enda poolt moonutatud hardcore näol. See oli ainult aja küsimus, millal mõni produtsent võis mõelda, 'miks pean ma tegema seda muusikat nii nagu teised? Ma ei taha olla nagu kõik teised, ma tahan teha muusikat mis oleks, kiirem, vihasem, agressivsem, huvitavam, jõulisem!'. Tundub, et Hollandi linnas Rotterdamis oli just selline mõtteviis, kui pandi alguse gabberile – veelgi äärmuslikum vorm hardcore`ist, kiirem ja kurjem kui tavaline hardcore. Järgnevatel aastatel kerkis palju uusi alažanre milles võis näha liidet -core: happy harcore, acidcore, speedcore, terrorcore, frenchcore, breakcore tuntumate näidetena. Karm ja toores muusika oli võimalus enda mässumeelsuse näitamiseks - selleks, et olla punk ei pidanud alustama bändi (teadagi, et trummareid ja bassimehi bändi värvata on nagunii pea võimatu missioon) vaid sellega sai loova mõtlemisega persoon ka üksi hakkama.



House muusika oli tekitanud palju alažanre, aga 90-ndate keskpaigaks oli tekkinud house stseeni väikene kriis. House plaate oli lihtsalt nii palju, toimus täielik house-muusika üle-ekspluateerimine. House-muusika oli kõikjal - edetabelites, raadios, televisioonis. Kommertsiaalsemate hittide kõrval oli ka aeg-ajalt väga häid žanri klassikuteks muutunud lugusid, kuid kui miski sai suuremat kõlapinda, üritati seda kohe kommertsiks pöörata. Chicago house stseen oli muutunud ning üle võetud räuskava ja lärmatseva hard house ja ghetto house poolt.


Ghetto house on populaarsem kui võiks arvata, juke ja trap on näiteks ühed selle levimumad vormid


Detroit oli tagasi maa alla peitu pugenud, üritades vältida kommertsiaalset suunda 

Garage helid kõlasid igalt plaadilt sama valemi järgi ja vokaalhaussis muud peale 'love, love, love' hõõritamist kuulda ei olnud. Iga järgnev 90-ndate house suurkuju Masters At Work produktsioon tundus olevat eelmisest lahjem. Tundus, et house-muusika oli saavutanud enda tipu ning puudusid väljavaated kuhu selle kõigega nüüd edasi minna. Tõsi, house'i tekitatud alažanrid liikusid klassikalistest helidest järjest enam kaugemale ja ei vaadanud kordagi tagasi. House ise oli aga tõsiselt jamas olukorras.


Masters At Work olid 'house' personifikatsioon 90-ndatel

Kuid elektroonilisele tantsumuusikale on omane pidev areng ja muutumine ning see näiline house-muusika langus jäi lühikeseks, seda tänu uuele french house liikumisele Pransusmaalt. Sellele house suunale on omane filter ja phaser efektid mida kasutatakse 70-ndate ja 80-ndate disko ja souli sämplite moonutamiseks. Disko sämplimine iseenesest midagi uut house-muusikas ei olnud, aga imetlusväärne oli see kui osavalt prantslastest produtsendid seda tegid – otsiti välja selliseid sämpleid mida keegi enne kasutanud ei olnud ja väänati neid nii nagu keegi enne kuulnud ei olnud. See uus prantslaste versioon house'ist mõjutab tänpäevalgi veel house-muusika kulgu. Tuntumteks nimedeks on: Daft Punk, Thomas Bangalter, Stardust, Le Knight Club, Alan Braxe, DJ Falcon, Cassius, Bob Sinclar, Etienne De Crecy, Sebastian Leger, St. Germain, Benjamin Diamond, Modjo, Alex Gopher, Demon ja paljud teised.


Pealegi tõstsid prantslased muusikavideode lati elektroonilises tantsumuusikas kõrgele

90-ndate house-muusika stseeni kirjeldab kõige paremini see, et võeti kasutusele palju uusi eesliiteid kirjeldamaks mingit uut house liikumise trendi mis endale suurema järgimise tekitas. Kuigi house'il oli juba alguses mõjutusi näiteks ladina muusikast, technost, tribal trummidest, elektrost, ja funk muusikast olid just 90-ndad see periood kui tekkisid house-muusika alažanrid nagu disco-, funky-, electro-, tech-, tribal-, latin-, hard-, progressive- ja vocal-house. Ja see pidev progress ja muutumine käib praegugi veel edasi, sest see on elektroonilise tantsumuusika üks põhiomadusi – käia ajaga kaasas ja kohanduda.

Järgmine kord - house tänapäeval ning kokkuvõte!






Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar