pühapäev, 21. juuli 2013

From Riveras Groove Box #22: The Beach Boys - Good Vibrations



















Muusikute jaoks on kõige raskem muuta visioon mingist muusikalisest ideest enda peas reaalsuseks - lõpptulemus ei ole pea-aegu kunagi absoluutselt see mis peas nii täiuslikult kõlas, vaid heal juhul ligilähedane algsele visioonile. See võib olla frustreeriv, kuid tihtipeale võib jõuda algse idee tagaajamisel veelgi põnevamate muusikaliste lahendusteni. Samas on oht, et muusikutel tekib algse muusikalise visiooni teostamise suhtes kinnisidee. Selline olukord võib viia täieliku loomingulise blokini, mis paneb piduri teistele muusikalistele projektidele. Võib-olla juhtus The Beach Boys ja nende juhtfiguur Brian Wilsoniga sama asi, kui nad valmistasid materjali plaanitavale muusikaalbumile nimega 'Smile' - sellest pidi saama järg menukale ja kriitiliselt tunnustatud plaadile 'Pet Sounds' (nimetatud üheks kõige paremaks muusikaalbumiks läbi aegade). Kahjuks ei saanud sellest asjast midagi, sest 'Smile' lindistamine jäeti pooleli ja seda ei avaldatud kunagi.



60-ndate keskpaigaks oli Beach Boys ja Brian Wilson veendunud, et on aeg unustada pidu panemisest ja naiste taga ajamisest pajatavast surfirokist ja liikuda edasi täiskasvanulikemate helide juurde. Sellise otsuse tulemusel sündiski 1966. aastal 'Pet Sounds'. Plaati mõjutas palju ka Biitlite aasta varem ilmunud 'Rubber Soul' - Brian Wilson otsustas teha 'Pet Sounds'ist enda vastuse Biitlite plaadile. See õnnestus - kui Biitlid seda plaati kuulasid, oli kindlasti nende põhimureks see, et kuidas kuradima päralt nad küll seda üle trumpaksid? Ei ole saladus, et 1967. aasta 'Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band'i kõige suuremaks mõjuks oli just Beach Boys 'Pet Sounds'.

Brian Wilson oli töötamas 'Smile' materjali kallal, kui ta parasjagu kuulis Biitlite singlit 'Strawberry Fields Forever'. See mõjus mehele väga raskelt, sest see lugu kõlas lihtsalt nii uskumatult hästi ja tundus, et seda ei ole võimalik kuidagi üle lüüa. 'Smile' materjali kallal töötamine oli muutunud tõeliseks põrguks - Brian Wilson ei olnud tulemustega kunagi rahul ja lugusid lindistati korduvalt ümber, bändiga olid tekkinud lahkhelid ja oldi laialimineku äärel ning plaadifirma surve oli suur. Kõige suurem peavalu oli see, et kuidas saaks uus plaat olla eelmisest parem? Kui 'Sgt. Pepper's' album välja tuli otsustati kogu 'Smile' projekt maha matta ja avaldati kiiruga plaat 'Smiley Smile'. Uus plaat oli suuremalt jaolt kokku pandud 'Smile' materjalidest. Tuntumaks looks plaadil sai 'Good Vibrations' mis oli juba 1966. aastal singlina suureks hitiks saanud. 


Seda lugu peetakse üheks parimaks pop-rokk lauluks läbi aegade. Eriline on lugu aga selle poolest, et selles kasutatakse elektrilise kõlaga heli Theremini laadselt instrumendilt - seega on tegemist ühe esmase juhuga kus levimuusikas kasutatakse elektroonilist muusikainstrumenti.

'Heroes And Villains' on veel üks vahva lugu, mis sai alguse 'Smile' sessioonidest. Aga Jimi Hendrix'ile näiteks ei olevat selle loo psühhedeeliline kõla kohe üldse meeldinud. Kummaline.



'Surf's Up' ilmus aga aastaid hiljem, alles 1971. aastal:



'Smile' oli nii lähedal ametlikult ilmumisele, kuid täies hiilguses - nii nagu see concept album oli algselt mõeldud - ei ole seda kunagi avaldatud. 2011. aastal pandi kogu saadaolev materjal kokku 'The Smile Sessions' näol, et meie, kuulajad saaksime lõpuks aimu kuidas see mitteilmunud plaat oleks võinud kõlada. Igatahes Rolling Stones ajakiri lisas selle kogumiku enda 500 parima muusikaplaadi edetabeli hulka.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar