kolmapäev, 2. aprill 2014

Puhka Rahus, House-Muusika Ristiisa Frankie Knuckles (18.01.1955 – 31.03.2014)










Ükski muusikažanr ei teki üleöö – iga žanr ja muusikaline suund vajab endale oma eellugu. House-muusika sai sündida tänu diskomuusikale ja selle kultuurile. Diskol ja house-muusikal on palju ühiseid jooni ning ei ole sugugi imekspandav, et house-muusika tekkele aitasid kaasa Chicago diskorid ja sealne lokkav klubikultuur. Võib vaid fantaseerida, mlliseks oleks kujunenud elektrooniline tantsumuusika tänapäeval, kui ei oleks olnud selliseid Chicago legendaarseid ööklubisid nagu seda olid Warehouse ning Music Box. 

Warehouse klubi avati 1977. aastal ning selle omanikud teadsid, et kui nad tahavad meelitada enda klubisse noori trenditeadlikke inimesi, peavad nad sinna saama suurepärase DJ kes seda ülesannet hea muusikavalikuga täidaks. Esmane valik oli legendaarne New Yorgi DJ Larry Levan, kes aga lükkas pakkumise tagasi. See oli täiesti mõistetav, sest Larry Levan'ile oli just tehtud pakkumine Paradise Garage klubi poolt - see oli klubi mille DJ rollis nautis ta hiljem peaaegu ebajumala staatust ja aitas kaasa garage tekkele. Larry Levan pakkus Warehouse klubi töökohta oma sõbrale Frankie Knluckles'ile, kes pärast kahte edukat prooviesinemist otsustas, et Chicago ja Warehouse sobisid talle. Järgmise viie aasta jooksul oli tema töö tulemusena tekkinud uus tantsumuusika žanr, tema klubi andis sellele nime ning tema ise sai tuntuks kui selle žanri ristiisa. See muusika oli house.

Enimlevinud arvamuse järgi sai house-muusika oma nime klubi Warehouse järgi, mida hellitavalt kutsuti lihtsalt 'house'-iks. Samas liikus see termin ringi juba palju varem, ning kirjeldas kõike mis oli Chicago noorte arust tõsiselt lahe – olgu need uued moekad riided või hetkel kõige popim lugu raadios. Igatahes ei olnud house-muusika veel omaette žanr, vaid kirjeldas seda diskomuusikat mida Frankie Knuckles Warehouse klubis mängis. Need diskolood said nii nõutuks, et Chicago kohalik plaadipood Importes Etc. hakkas neid märgistama siltidega 'as heard at the Warehouse', ehk 'kuuldud Warehouse klubis' ning need plaadid läksid letilt nagu soojad saiad. Aja jooksul muutus Warehouse nimi lühendatult lihtsalt 'house'-iks, sest selline nimi oli klubile rahvasuus juba tavaliseks saanud. 

Warehouse klubi oli niivõrd edukas, et Frankie Knuckles otsustas kõik need tedmised mis ta selles klubis omandanud oli enda kasuks pöörata ja avas 1983. aastal uue klubi nimega 'Power Plant' kus ta aitas varasel house-muusikal Chicagos veelgi rohkem kanda kinnitada. Samal ajal ilmusid ka Frankie Knuckles'i esimesed kommertsiaalselt saadaolevad remiksid tuntud diskomuusika lugudest nagu First Choice 'Let No Man Put Asunder' ja Jago 'I'm Going To Go'.



Koos varase house-muusika pioneeri Chip E'ga produtseeriti 1986. aastal tema esimene soolosingel 'You Can't Hide' ja aasta hiljem 1987. aastal ilmusid tema kaasabil rida Jamie Principle singleid, kaasa arvatud legendaarsed hitid 'Your Love' ja 'Baby Wants To Ride'.



Frankie Knuckles ei olnud võib-olla kõige profiilikam produtsent võrreldes teiste Chicago artistidega, kuid järgnevad aastad tõid rida tähelepanuväärseid praeguseks klassikute staatuses olevaid house lugusid nagu 'Only The Strong Survive', 'It's A Cold World', 'Tears' ja 'The Whistle Song'.



1991. aastal ilmunud album 'Beyond The Mix' ei osutunud edukaks, ning selle tulemusel suured plaadifirmad otsustasid, et house-muusika artistide albumid ei ole eriline rahalehm mida lüpsta, kuid see ei vähendanud Frankie Knuckles'i staatust house-muusika Ristiisana ning tal jagus 90ndatel tööd popartistide remiksijana artistidele nagu Pet Shop Boys, Chaka Khan, Adeva, Lisa Stansfield, Michael Jackson, Alison Limerick, Diana Ross, Michael Bolton, Janet Jackson, Crystal Waters, Tony Braxton ja lugematutele teistele.

Underground stseenis oli tal jätkuvalt austus, sest tegemist oli elava legendiga, kellegiga kes oli house-muusika stseeni sündi pealt näinud ja selles aktiivselt kaasa mänginud. Pole vahet, kas sa oled house-muusika ja tänapäevase elektroonilise tantsumuusika trance-techno-electro-drum'n'bass-dubstep või-mis-iganes kuulaja, DJ, produtsent ja huviline – me kõik võlgneme Frankie Knuckles'ile natukene tänu selle imelise muusika eest!

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar