Tänapäeval teavad vist
kõik muusikakuulajad mis asi on remiks ja mida see endast kujutab.
See on meid ümbritsevas muusikastseenis nii levinud ja remiksitud
versioonid populaarsetest lauludest kõlavad nii raadios kui ka
televisioonis. Aga kui keegi kahtleb, kas ta on sellisest nähtusest
nagu 'remiks' õigesti aru saanud, siis teeme puust ja punaseks
veelkord ette: remiks on alternatiivne versioon mingist laulust või
muusikalisest kompositsioonist mis on selle originaalversioonist
erinev. Remikse leidub peaaegu igas muusikalises žanris, kuigi kõige
levinumad on nad elektroonilises tantsumuusikas. Remiksija ülesanne
on täielikult ümber teha ja uuendada talle antud muusikaline
heliteos kasutades kõiki võimalusi mis tal selleks olemas on. Tal
on oma voli muuta ümber erinevaid musikaalseid komponente
originaalversioonis - seda võib ta teha kasutades originaaloo enda
osi, vastavaid arvutiprogramme, muusikainstrumente ja erinevat
stuudiotehnikat. Võib öelda, et remiksi enda eesmärk on muuta
originaallugu ümber, sobitamaks ta mõnda teise muusikažanri või
lihtsalt muuta loo kõla ümber mõne teise keskkonna jaoks, näiteks
klassikaline muusika modernsesse tantsumuusika stseeni sobivamaks.
Remikse on väga palju,
mõned neist on väga head, aga väga palju on ka keskpäraseid või
viletsamaid remikse, ja see on tavaliselt sellepärast, et remiksija
visioon on olnud väga lahja või originaallugu ei saa lihtsalt üle
trumbata.
Kõige kuulsamateks
remiksideks läbie aegade võiks nimetada näiteks Patrick Cowley 15
minutilist remiksi Donna Summeri hitist 'I Feel Love' või Armand Van
Heldeni täielikku ümbertöötlust Tori Amose laulust 'Professional
Widow'.
'Honey Bring It Close To My Lips'
'Honey Bring It Close To My Lips'
Aga kas teid ei huvitaks
näiteks küsimus, et milline oli kõige esimene remiks mõnest muusikalisest
kompositsioonist ja kes võis selle taga olla? Elektroonilise
tantsumuusika ajaloo huvilisena on see minu arust väga huvitav ja ka
oluline küsimus, kuid vastus sellele küsimusele ei ole sugugi nii
lihtne.
Remiksi juurteks võiks
nimetada avant garde muusika ühte alažanri nimega musique
concrete, mis kujutab endast lindistatud helide taasesitamist ja
manipuleerimist. Uute muusikaliste kompositsioonide komponeerimisel
on kasutatud ohtralt magnetofonlintide korduva taasesitamise tehnikat
– seda kunsti nimetatakse tape loop'ide kasutamiseks ja see
on sämplimise eelkäijaks. Sellise uue tehnika loojaks peetakse
eksperimentaalset muusikut ja komponeerijat Pierre Schaefferit, kes
alustas enda esimeste eksperimentaalsete heliteostega 1940. aastatel.
Lisaks eelsalvestatud muusikale lisandus hiljem musique concrete
manipuleerimistehnikate juurde ka muusika loomine ja muutmine
elektrooniliste vahenditega. Seetõttu on musique concrete ehk
konkreetsel muusikal oluline roll elektroonilise muusika arengus.
Lisaks Pierre Schaefferile olid musique concrete olulisemate
esindajate seas ka komponeerijad John Cage, Pierre Henry ja Terry
Riley.
Tegemist on musique concrete ooperiga!
Kuid valdavalt oli
konkreetne muusika siiski helide manipuleerimine ja teadlikult juba
olemasoleva muusikalise kompositsiooni täielikku ümbertegemist ei
sattunud ette tihti. Seda võiks põhjendada komponeerijate sooviga
luua siiski uusi heliteoseid kasutades kõigest klippe teistest
teostest, mitte lihtsalt ümber tõlgendada juba olemasolevat
heliteost millel oli oma eesmärk juba olemas.
Siiski, on olemas
näiteid, kus konkreetse muusika komponeerijad kasutasid klippe
popmuusikast, luues niimoodi tõeliseid audioeksperimentaalseid
virvarre, mis kõrvadele mõjuvad vägagi raskelt. Üheks näiteks
võiks nimetada järjekordse musique concrete esindaja John Tenney
kollaazi aastast 1961. mis põhineb Elvis Presley laulu 'Blue Suede
Shoes' manipuleerimisel:
Skrillex? Amatöör
Võib-olla oleks paremaks näiteks Terry Riley versioon Harvey Averne'i laulust 'You're No Good'. See 20 minutiline algeline ümbertöötlus on saavutatud magnetofonlindi lõikumise-kleepimise ja varase Moog süntesaatoriga. Idee selle ümbertöötluse taga on taasesitada selle maheda r&b loo parimaid kohti üha taas ja taas - sama idee peitub ka tänapäevastes remiksides ja re-edit ümbertöötlustes. Olgu öeldud, et Moog süntesaatori katsetused selles loos on sama närviajavad kui biitli George Harrisoni omad legendaarselt magedas 'Electronic Sounds'is.
PALUN KERIGE VIDEO ALGUSEKS 2:40! SEE MOOG SÜNTESAATORI MÜRA ON TÕESTI ÕUDNE!
Võib-olla oleks paremaks näiteks Terry Riley versioon Harvey Averne'i laulust 'You're No Good'. See 20 minutiline algeline ümbertöötlus on saavutatud magnetofonlindi lõikumise-kleepimise ja varase Moog süntesaatoriga. Idee selle ümbertöötluse taga on taasesitada selle maheda r&b loo parimaid kohti üha taas ja taas - sama idee peitub ka tänapäevastes remiksides ja re-edit ümbertöötlustes. Olgu öeldud, et Moog süntesaatori katsetused selles loos on sama närviajavad kui biitli George Harrisoni omad legendaarselt magedas 'Electronic Sounds'is.
PALUN KERIGE VIDEO ALGUSEKS 2:40! SEE MOOG SÜNTESAATORI MÜRA ON TÕESTI ÕUDNE!
Need eksperimentaalsed
heliteosed ei olnud ka kommertsiaalselt saadaval, vaid eksisteerisid
piiratud kujul magnetofonlintidel. See aga ei kehtinud 1956. aastal
ilmunud Buchanan & Goodman laulu 'The Flying Saucer' puhul - see
18 erinevast lauluklipist ja lavastatud uudiste reportaažidest (mis
rääkisid ründavast lendavast taldrikust) koosnev kompositsioon
jõudis Ühendriikide muusikaedetabelis tervelt kolmandale kohale.
'The Flying Saucer' on tehnilises mõttes mashup ehk
muusikaline kompositsioon mis koosneb mitmest teisest muusikateosest.
How do you dance something like this to?
Põhineb Jacob Milleri laulul 'Baby I Love You So'
Kokkuvõtvalt võiks väita, et 'dub' ja 'versioon' on tänapäeva remiksi eellane, aga see on alles sissejuhatus küsimusele, kuidas tekkis tänapäevane remiks.
Tänapäevasele remiksile
kõige lähedam eelkäija on küllaltki üllatuslikult pärit
hoopiski reggae muusikast, seda nimelt mõistete 'dub' ja 'versioon'
näol. Jamaikal konkureerisid 1960-ndatel aastatel omavahel erinevad
peorühmitused koos mobiilsete helisüsteemidega ehk 'sound
system'itega. See kujutas endas ette tavaliselt tohutuid kõlarite ja
live-esinemiste jaoks vajalikke helisüsteeme mida võimendati
läbi generaatorite ja tihtipeale oli kogu krempel mahutatud veoauto
kasti peale. Nendel 'sound system'itel ei mängitud live
bändimuusikat, vaid muusikat otse plaatidelt. Võiks öelda, et
diskor, ehk 'selector' oli nendel pidudel kuningas. Plaatide valija
pidi teadma mis plaate mängida, et rahvas käima tõmmata. Eriti
käis peopublikule peale uudsed plaadid mida nad ei olnud veel
kuulnud ja mida teistel konkureerivatel saundsüsteemidel ei olnud.
Just selle vajaduse järgi tekkisid niinimetatud dubplate'id
ehk ainulaadsed otse stuudios valmistatud ja atsetaat-toorikule
pressitud plaadid muusikaga mis olid spetsiaalselt mõeldud
saundsüsteemidele ja nende diskoritele. Eriti populaarseks kujunesid
instrumentaalsed versioonid populaarsetest lauludest mida hakati
kutsuma 'versioonideks' ja millest kasvas välja selle
professionaalselt valmistatud stuudioversioon ehk 'dub'. Kuna enamik
nendest kompositsioonidest pressiti atsetaatplaatidele, kulusid need
väga kiiresti ära ja seetõttu on väga raske leida see kõige
esimene 'versioon' mõnest tuntud reggae hitist. Raamat 'Last Night A
DJ Saved My Life' nimetab üheks varasemaks näiteks Lee Perry &
The Dynamites loo 'Hold Down' instrumentaalset versiooni aastast 1965
kus vokaalid olid asendatud saksofonisoolodega mis jäljendasid
laulmist (http://www.youtube.com/watch?v=StpVLgmCVvs). Teiseks
näiteks võib tuua The Paragons 'On The Beach' ühte versiooni
(http://www.youtube.com/watch?v=JR6G0bzqYSE), kus üks Treasure
Island stuudio töötaja nimega Byron Smith valmistas ainulaadse
testpressi kus ta oli unustanud laulus vokaalid üles keerata. Selle
'äparduse' andis ta ühele prominentsele saundsüsteemi diskorile
Ruddy Redwood'ile kes rahva nõudmise peale mängis plaati nii mitu
korda kuni see hommikuks täielikult ära kulunud oli. See oli see
hetk, kus kõik hakkasid stuudiotes enda 'versioone' looma ja see oli
ühtlasi ka 'dub' muusika sünnihetk. Kõige esimesi 'versioone' on aga füüsilisel kujul võimatu leida, sest nende testpressid ei ole säilinud.
Üheks kuulsamaks dub
meistriks sai helitehnik Osbourne Ruddock hüüdnimega King Tubby kes
lõi palju selliseid ainulaadseid dub lugusid populaarsetele
saundsüsteemi pidudele. King Tubby ametlik diskograafia algab aga
palju hiljem 1974. aastast kui ta tuli koos Lee Perry'ga välja
tõeliselt teedrajava plaadiga 'At The Grass Roots Of Dub'. King
Tubby poolt on produtseeritud üheks kõige puhtamakujuliseks dub'iks
peetavat Augustus Pablo lugu 'King Tubby Meets Rockers Uptown':
Kokkuvõtvalt võiks väita, et 'dub' ja 'versioon' on tänapäeva remiksi eellane, aga see on alles sissejuhatus küsimusele, kuidas tekkis tänapäevane remiks.
Tänapäeva remiks sündis
1970-ndatel disko kuldajastul. täpsemalt öeldes 1974. aastal New
York'is. Tom Moulton oli noor diskomuusika huviline, kes märkas, et tantsupõrandale
jääb lühikestest raadioeetri jaoks tehtud diskolugudest väheseks
ning ta otsustas midagi selle peale ette võtta. Lahenduseks oli
laulude lõikumine ja kleepimine magnetofonlindil eesmärgiga
pikendada diskolugude parimaid rütmikohti. See oli aeganõudev töö
- 45 minutiline raalilint võrdus 80 tundi lindi lõikumist ja
kleepimist, kuid see kõik tasus tantsupõranda hullutamiseks kuhjaga
ära.
Üsna pea anti Tom
Moultonile võimalus ennast tõestada stuudios, kus ta pidi
kolmeminutilise BT Express tantsuka funk laulu 'Do It (Til' You're
Satisfied)' venitama kuueminutiliseks. Ta venitas loo pikemaks,
pikendades selle rütmisektsioone ja muutis omakorda loo struktuuri.
Bänd vihkas seda versiooni. Kui see aga 'Soul Train' saates
populaarseks osutus, ütlesid bändi liikmed, et just nemad
lindistasidki algselt selle loo niimoodi. Tom Moulton oli kergelt
öeldes natukene pettunud, kuid see remiks tegi temast nõutud mehe
diskomaastikul ja niimoodi tulid paljud diskohitid välja Tom
Moultoni produtseeritud diskoritele mõeldud pikemate remiksitud
versioonidega (kõige kuulsam on neist ehk MFSB 'Love Is The Message').
Lisaks tänapäevase
remiksi prototüübi leiutamisele aitas Tom Moulton kaasa ka
kaheteistkümne tollise vinüülsingli tekkele - see juhtus läbi
õnneliku juhuse, kus üks tema remiks pressiti seitsmetollise
vinüültooriku asemel suuremale 12 tollisele toorikule, kuna
stuudios olid parasjagu teised formaadid otsas. Tulemus oli nii hea,
et edasised testpressid ilmusid valdavalt 12 tollistel suurtel
vinüülsinglitel. Esimene kommertsiaalselt avaldatud suur
vinüülsingel oli Double Exposure'i 'Ten Percent' Walter Gibbons'i
remiksituna. Gibbons miksis loo neljalt minutilt kaks korda pikemaks
– lugu oli üle üheksa minuti pikk ja ideaalne tantsupõrandatele.
Diskoajastul muutusid
pikemad versioonid populaarsetest lauludest vägagi levinuks ja
remiksimine oli muutunud helistuudiotes tavaliseks nähtuseks. Kui
disko muutus 1980-ndatel house-muusikaks oli muusika remiksimine
selle uue kultuuri mitte ainult oluline, vaid ka lahutamatu osa.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar